BANK ISLAM LANJUTKAN BANTUAN BERSASAR
Berita Nasional
BANK ISLAM LANJUTKAN BAYARAN HINGGA 30 JUN
KUALA LUMPUR: Bank Islam Malaysia Bhd (Bank Islam) akan menawarkan bantuan pembayaran bersasar kepada pelanggan yang hilang pekerjaan atau mengalami pengurangan pendapatan bulanan, sehingga 30 Jun tahun hadapan.
Bank Islam dalam satu kenyataan, berkata bagi pelanggan yang tidak terkesan, bank itu turut menawarkan alternatif menerusi pilihan Penjadualan dan Penstrukturan semula jika masih memerlukan bantuan bagi mengatur semula aliran kewangan masing-masing.
“Kami komited untuk membantu pelanggan mendepani tempoh semasa yang mencabar khususnya ekoran peningkatan kes positif COVID-19 di seluruh negara,” katanya.
Ketua Pegawai Eksekutif Bank Islam, Mohd Muazzam Mohamed, berkata sejak bermulanya pelaksanaan moratorium automatik pada April 2020, bank itu secara konsisten telah mendekati para pelanggan yang memerlukan pelan pembayaran semula yang lebih khusus.
Katanya, sehingga kini, kadar kelulusan permohonan bagi bantuan pasca moratorium untuk pelanggan perniagaan adalah hampir 100 peratus.
“Sementara bagi pelanggan runcit, kami telah meluluskan 100 peratus daripada jumlah permohonan yang lengkap dengan dokumen sokongan, yang mana 43 peratus kelulusan untuk penangguhan selama tiga bulan dan baki 57 peratus kelulusan di bawah pelan pengurangan ansuran selama enam bulan.
“Pihak bank juga giat menghubungi para pelanggan yang terkesan tetapi masih belum menghantar dokumen sokongan yang diperlukan bagi permohonan bantuan pembayaran semula bersasar mereka. Di samping itu, proses permohonan juga telah dipermudahkan bagi membantu pelanggan.
“Kami sedar terdapat pelanggan yang mungkin terus mengalami tekanan aliran tunai ekoran pandemik yang sedang melanda dan memerlukan sokongan tambahan bagi membolehkan mereka menguruskan keadaan kewangan dengan lebih baik,” katanya.
Mohd Muazzam berkata, Bank Islam sentiasa bersedia untuk berbincang dan menyediakan penyelesaian kewangan terbaik bagi membantu mereka mendepani keadaan yang mencabar ini.
“Kakitangan kami juga secara proaktif menghubungi pelanggan yang mungkin terjejas, terutamanya dalam sektor yang terkesan ekoran penularan COVID-19. Ini termasuk warga kerja dalam sektor pelancongan, hospitaliti dan penerbangan.
“Ia adalah sebahagian daripada tanggungjawab kami untuk membantu pelanggan bagi membolehkan mereka mengukuhkan kewangan masing-masing,” katanya.
Beliau berkata, walaupun tempoh moratorium automatik selama enam bulan telah berakhir pada akhir September 2020, Bank Islam terus mempertimbangkan permohonan daripada pelanggan terkesan yang memerlukan bantuan pembayaran semula itu.
“Setakat hari ini, 98 peratus pelanggan Bank Islam telah menyambung semula komitmen pembayaran pembiayaan mereka. Pembayaran semula ini dapat memastikan kecairan dan sumber kewangan sentiasa tersedia bagi membolehkan Bank Islam terus memberikan sokongan kepada individu dan perniagaan lain,” katanya.