Malaysia-Pakistan usaha tingkat bekalan komuniti
Foto atas : Delegasi Malaysia diketuai Datuk Ahmad Nazlan di sebuah kilang tekstil di Faisalabad, Pakistan
Malaysia-Pakistan usaha tingkat bekalan komuniti
FAISALABAD, Pakistan - Malaysia sedang berusaha untuk mengurangkan masalah rantaian bekalan komuniti susulan pandemik Covid-19 dengan memberi keutamaan membeli komoditi itu terus dari Pakistan dan Faisalabad, kata Pengerusi Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB), Datuk Ahmad Nazlan Idris.
Beliau mengetuai delegasi usahawan Malaysia berkata, kepada komuniti perniagaan Faisalabad di Dewan Perniagaan & Perindustrian Faisalabad (FCCI) di sini hari ini.
Beliau berkata delegasi Malaysia sebelum ini melawat Pakistan Agri Expo 2022 di Lahore dan kini kami melawat Faisalabad untuk mengenal pasti pembekal baharu untuk pasaran di Malaysia.
“Delegasi Malaysia terdiri daripada wakil sektor makanan, tekstil dan perindustrian, namun kami berhasrat membeli makanan segar dan sayur-sayuran termasuk kentang, bawang dan daging beku.
"Kita juga cuba membeli bahan mentah untuk produk tekstil yang digunakan di rumah, hotel dan hospital sebagai tambahan kepada pakaian, selain itu cuba meneroka peluang pelaburan baharu,” katanya.
Katanya, ekonomi global terganggu akibat gangguan rantaian bekalan, keadaan kini kembali normal dan pihaknya sedang meneroka destinasi baharu untuk membuat pembelian dengan caj pengangkutan minimum.
Presiden FCCI, Atif Munir Sheikh berkata, Faisalabad yang terletak di tengah-tengah negara dan dihubungkan melalui hubungan udara, rel dan jalan raya yang sangat strategik.
“Faisalabad mempunyai estet perindustrian yang canggih, Kawasan Perindustrian Allama Iqbal telah diberi status Zon Ekonomi Khas untuk menawarkan cuti cukai selama sepuluh tahun kepada pelabur baharu.
“Sebanyak 65 unit perindustrian dengan FDI beroperasi dan menyumbang peranan utama dalam meningkatkan eksport negara,” katanya.
Katanya, sektor tekstil yang dibangunkan sepenuhnya, menyumbang 45 peratus bahagian dalam jumlah eksport tekstil Pakistan.
"Begitu juga, bahagiannya dalam eksport keseluruhan ialah 22 peratus manakala ia juga memenuhi 80 peratus keperluan pakaian domestik negara," katanya.
Beliau berkata bahawa FCCI mempunyai 8,000 ahli yang berasal dari 72 sektor dan perdagangan berbeza dan 28 ahli FCCI sudah menjalankan perniagaan dengan Malaysia tetapi bilangan mereka mesti dipertingkatkan.-SAHIH.