Kejadian banjir turut menemukan tinggalan kesan sejarah
Kejadian banjir turut menemukan tinggalan kesan sejarah
Kejadian banjir yang berlaku bermula pertengahan Disember tahun 2021 lalu meninggalkan banyak kesan kemusnahan alam semula jadi termasuk di kawasan perkampungan, taman perumahan dan kediaman serta harta benda penduduk yang hanyut dipukul oleh arus deras.
Selepas kejadian banjir dan air mulai surut banyak meninggalkan balak yang bergelimpangan, lumpur yang tebal, batu besar dan kecil serta pelbagai sampah sarap yang berton-ton beratnya.
Selain sampah sarap yang ditinggalkan selepas banjir, turut berlaku kemunculan bangkai kapal lama zaman British di sungai Lipis berdekatan Kampung Pagar, Batu 6, Penjom pada Januari 2021 selepas air surut.
Tidak terkecuali, Kampung Jubakar Pantai, Tumpat, Kelantan, turut menemukan pula jambatan bijih besi yang jelas pada pandangan masyarakat telah digunakan sebagai laluan mengangkut hasil bijih besi ke kapal sebelum dihantar ke Jepun ketika Tanah Melayu dijajah Jepun dan British.
Sebenarnya, jambatan berkenaan sebenarnya dibina oleh British, manakala kegiatan perlombongan dikendalikan oleh Oriental Mining Co iaitu sebuah syarikat Jepun terletak di kawasan Bukit Besi di Temangan, Kelantan yang jaraknya lebih 60 kilometer dari Tumpat
Penemuan itu menarik perhatian pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Team Speed Media Gallery yang berpusat di Kota Bharu, mengambil peluang itu dengan meninjau jambatan bersejarah berkenaan dengan lebih dekat pada 7 Januari 2022 lalu.
Tinjauan yang dilakukan NGO berkenaan menemui fakta baharu yang belum pernah diketahui dan tidak pernah disebut dalam mana-mana catatan.
Jambatan yang dahulunya digenangi air laut, kini telah menjadi daratan yang membolehkan orang ramai berjalan seperti di pesisiran pantai.
Sumber NGO berkenaan, berkata, terdapat 13 struktur sisa jambatan yang dibina secara segi empat menghala ke laut.
Daripada struktur pertama, iaitu yang paling hampir dengan perumahan Taman Seri Pantai sehingga yang ke-10, mempunyai saiz yang sama kira-kira 3 meter persegi dengan ketinggian kira-kira 3.6 meter.
Menurutnya, kelebaran setiap tiang ialah 35.56 sentimeter manakala jarak setiap struktur berkenaan kira kira 6 meter.
Manakala struktur yang ke 11 adalah yang paling besar, mempunyai 24 tiang dibina rapat antara struktur ke 12 dan 13. Struktur ke 12 pula mempunyai 4 tiang dan dibina lebih rendah berbanding semua, manakala struktur terakhir adalah yang kedua terbesar dengan jumlah 10 tiang.
Jelas sumber NGO itu lagi, walaupun ada catatan memaklumkan jambatan itu dibina sebelum Perang Dunia Kedua, namun tidak dicatat tarikh atau tahun yang tepat, namun penemuan beberapa tarikh pada dua tiang boleh mengandaikan bahawa jambatan itu mungkin pernah rosak.
“Lebih menarik ialah pasukan kami terjumpa catatan pada pangkal tiang dua strktur yang tertera tarikh 7.5.57 dan 17.5.57. Adalah tidak mustahil tarikh berkenaan merupakan tarikh jambatan ini dibaiki.
“Jambatan ini terbiar dan rosak sehingga hanya tinggal struktur tiang selepas tidak lagi digunakan sejak 1965, apabila pada tahun itu Oriental Mining Co telah menghentikan operasinya kerana kandungan bijih besi yang semakin kurang,” kata sumber NGO berkenaan.
Sumber NGO itu berkata, oleh kerana kawasan sejauh 500 meter ke laut itu sudah menjadi daratan, kini berhampiran jambatan berkenaan menjadi padang permainan kanak-kanak dari kampung serta perumahan berdekatan pada waktu petang. Jambatan itu hanya akan tenggelam semula seketika apabila air pasang.
Kini, lokasi pesisir pantai jambatan itu juga kini menjadi tumpuan orang ramai untuk bersantai bersama-sama keluarga serta sahabat handai dan mengambil peluang berswafoto kerana tertarik dengan bentuk binaan serta nilai sejarahnya.
Perlu dibimbangi, terdapat tiang jambatan berkenaan sudah berlaku rekahan pada bahagian atas dan perlu diambil tindakan segera seperti membaikinya jika pihak berkenaan berhajat mahu kekalkan binaan jambatan berdiri teguh di situ.
“Tidak diketahui berapa lama lagi sisa sejarah ini mampu bertahan daripada asakan ombak dan hakisan, mahu pun perubahan yang diterjah alam semula jadi.
“Kami amat mengharapkan supaya ada pihak yang memulihara jambatan ini demi kelangsungan dan mengekalkannya antara bahan sejarah di Kelantan, selain mampu dibangunkan sebagai produk pelancongan berstatus dunia,” kata sumber NGO Team Speed Media Gallery itu. -SAHIH.