KGMMB mohon tumpu kepada penilaian UASA dan perkasa PBD
KGMMB mohon tumpu kepada penilaian UASA dan perkasa PBD
JERANTUT : Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) berharap Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memberi lebih tumpuan serta memperkasa kaedah penilaian sekolah rendah yang sedang dilakukan sekarang menggantikan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).
Presidennya, Juhari Mohamad Nor berkata, Ujian Akhir Sesi Akademik (UASA) satu kaedah penilaian yang sedang dijalankan dan dihadapi oleh murid sekolah rendah dan pelajar sekolah menengah yang telah dimulakan tahun lalu yang menggantikan UPSR dan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3)
Katanya, di peringkat sekolah rendah dan menengah, UASA adalah pentaksiran dilaksanakan secara sumatif dengan bank soalan disediakan oleh KPM.
“UASA melibatkan murid sekolah rendah tahap dua iaitu murid tahun Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6, manakala pelajar menengah rendah melibatkan pelajar Tingkatan 1, Tingkatan 2 dan Tingkatan 3,” katanya ketika dihubungi.
“Pendekatan baharu ini membolehkan penilaian ke atas murid dilaksanakan mengikut tahun dan tingkatan, sekali gus memperkasa Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD),” katanya.
Juhari berkata, pelaksanaan UASA adalah bagi sesi akademik semasa sahaja dan tertakluk kepada semua murid yang berdaftar dalam Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM).
“Murid yang berdaftar dalam APDM ialah murid yang berada di Sekolah Kerajaan, Sekolah Bantuan Kerajaan, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan dan Sekolah di bawah Agensi Kerajaan termasuk Sekolah Menengah Agama Negeri yang berdaftar dengan KPM.
“Murid yang berada di sekolah swasta yang berdaftar dengan KPM dan maklumat mereka didaftarkan dalam APDM turut terlibat,” katanya.
Katanya, penilaian atau pentaksiran untuk UASA telah ditetapkan format dan tahapnya oleh pihak KPM bagi memudahkan pendidik untuk mendedahkan serta membantu persediaan murid sebelum menduduki ujian ini.
“Instrumen pentaksiran serta panduan pemarkahan bagi murid tahap dua sekolah rendah akan melibatkan lima mata pelajaran iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains dan Sejarah, manakala soalan mata pelajaran lain akan disediakan guru.
“Murid sekolah menengah peringkat menengah rendah pula, instrumen penilaian melibatkan 20 mata pelajaran seperti, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Geografi, Matematik, Sains, Asas Sains Komputer serta Reka Bentuk dan Teknologi (RBT), “ katanya.
Katanya, tidak terkecuali, mata pelajaran Bahasa-bahasa pilihan yang turut dinilai termasuk Maharat Al-Quran, Usul Al-Din, Al-Syariah dan Al-Lughah Al-‘Arabiah Al-Mu’asirah.
“Sebenarnya, tiada masalah pelajar yang memohon untuk memasuki Maktab Rendah Sains mara (MRSM) kerana calon yang memohon perlu melalui ujian khas MRSM.
“Hanya yang berjaya lulus dengan markah ditetapkan akan diterima masuk ke MRSM,” katanya.
Katanya, selain itu, UASA tidak akan berlaku perbandingan di kalangan sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) serta ranking kebangsaan yang berlaku sebelum ini melalui Ujian Penialain Sekolah Rendah (UPSR).
“Apabila berlaku perbandingan dan mengejar ‘nama’ maka setiap sekolah akan sedaya upaya mengejar yang terbaik sehingga melupakan objektif sebenar pendidikan secara holistik yang diterapkan melalui Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
“Antara hasrat FPK ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan,” katanya.
Katanya, oleh itu pemansuhan UPSR tidak menjadi satu polemic kepada sistem penilaian dan pentaksiran pendidikan negara kerana KPM telah menyediakan UASA sebagai alternatif penilaian terhadap murid selain Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) atau Pentaksiran Berasaskan Bilik Darjah (PBD). – SAHIH.